ساخت اولین خودروی کمپوست ترنر در کشور در شهاب خودرو

به دلیل تحریم‌های آمریکا و کشورهای اروپایی متاسفانه در سال‌های گذشته دستگاه‌های مورد نیاز برای تبدیل زباله‌های آلی به کود ، وارد کشور نشده و هم اکنون با ساخت «ویندرو ترنر» در شرکت خودرورسازی شهاب خودرو شاهد کاهش ۶۵ درصدی در دفن زباله شهری هستیم. دستگاه‌های ساخته شده در حال سپری کردن آخرین مراحل تست‌های… Read more »

به دلیل تحریم‌های آمریکا و کشورهای اروپایی متاسفانه در سال‌های گذشته دستگاه‌های مورد نیاز برای تبدیل زباله‌های آلی به کود ، وارد کشور نشده و هم اکنون با ساخت «ویندرو ترنر» در شرکت خودرورسازی شهاب خودرو شاهد کاهش ۶۵ درصدی در دفن زباله شهری هستیم.

دستگاه‌های ساخته شده در حال سپری کردن آخرین مراحل تست‌های استاندارد بوده و به زودی شاهد استفاده گسترده از آن و رفع مشکل شهرداری‌ها به ویژه کلانشهرها در دفن زباله‌های شهری خواهیم بود.

دفن زباله به عنوان یکی از ابتدایی‌ترین روش‌ها برای امحاء زباله در دنیا شناخته شده است اما با توسعه جمعیت شهرنشینی و افزایش تولید زباله، و نبود اراضی کافی جهت دفن زباله، به تدریج امحاء زباله به یک معضل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و زیست‌محیطی جدی تبدیل شد. اهمیت دفع بهداشتی و اصولی زباله‌ها بر هیچ‌کس پوشیده نیست. زباله‌ها نه ‌فقط باعث تعفن و زشتی مناظر می‌شوند بلکه با آلوده کردن خاک، آب‌ و هوا و تولید بیماری‌های مختلف نظیر سرطان و شیوع عوامل بیماری‌زا، خسارات فراوانی را به بار می‌آورند و این موضوع، به یکی از چالش‌های اساسی هر دولتی تبدیل شده است.

در دنیا، با توجه به کمبود منابع اولیه زمین و اهمیت مساله بازیافت، تکنیک‌های متعددی برای بازیافت زباله مطرح است و با روش های مختلف، اقلامی چون کاغذ، شیشه، پلاستیک و فلز را از زباله جدا کرده و بازیافت می‌کنند. اما حجم زیادی از زباله‌های شهری را زباله‌های تر نظیر زباله‌های تولید شده در آشپزخانه، شامل پوست انواع میوه، پسماند غذایی و سایر زباله‌های تر تشکیل می‌دهد. به طوریکه گاهی درصد زباله‌تر به بیش از ۷۰ درصد می‌رسد. بنابراین بازیافت این حجم زباله، از اهمیت زیادی برخوردار است. تبدیل زباله تر به کود کمپوست که قابل استفاده در مصارف کشاورزی است یکی از روش‌های مطرح در سطح دنیا است.

از آنجا که بیش از ۷۰درصد از حجم زباله‌های شهری در ایران را نیز مواد آلی تشکیل می‌دهند،‌ برنامه‌ریزی برای کمک به استفاده مجدد این مواد به عنوان کود کشاورزی علاوه بر مزایای زیست محیطی باعث کاهش چشمگیر حجم مواد دفنی خواهد شد.

در این میان، تولید بیوکمپوست می‌تواند به‌خوبی در صدر برنامه‌های بازیافت و دفع بهداشتی زباله در کشور ما قرار گیرد. یکی از روش‌های تبدیل زباله آلی به کود کمپوست استفاده از «خودروی کمپوست ترنر خودران» است. در این روش مواد به ‌صورت پشته بر روی زمین دپو شده و توسط «خودروی کمپوست ترنر خودران» هوادهی می‌شوند.

با فعالیت میکروارگانیسم‌های هوازی، به تدریج پروسه کمپوستینگ تکمیل شده و طی این عملیات عوامل بیماری‌زا از بین می‌روند. اما با توجه به اینکه این دستگاه وارداتی است و تهیه آن از منابع خارجی به دلیل تحریم ایران بسیار مشکل و حتی غیرممکن شده است، اهمیت داخلی‌سازی «خودروی کمپوست ترنر خودران» بسیار زیاد است که در شهرهای بالای ۱۵۰ هزار نفر، کاربرد آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

با توجه به وجود حداقل ۱۰۰ شهر با جمعیت بالای ۱۵۰ هزار نفر در کشور، طی ۷ سال آینده نیاز به حداقل ۱۷۶ سایت تولید کودکمپوست، هر یک با ظرفیت زباله ورودی ۲۵۰ تن در روز، پیش بینی می‌شود که قطعا استمرار این اقدام نیاز به بروز رسانی، نگهداری، تعمیر و تعریف خطوط در دراز مدت وجود دارد.

شرکت شهاب خودرو، افتخار دارد که با بهره‌مندی از توانمندی دانشمندان و مهندسان توانمند و زبده ایرانی، به عنوان اولین و تنها تولید کننده «خودروی کمپوست ترنر خودران» در سطح خاورمیانه اقدام به ساخت و تولید این خودروی ارزشمند در داخل ایران نموده است و با داخلی سازی این خودرو، تحریم های ظالمانه علیه ایران را از این حیث، بی‌تاثیر کند.

برگشت به بالا
شرکت شهاب خودرو